„Egyszer én, Zhuang Zi azt álmodtam, hogy pillangó vagyok, ide-oda repdestem, és csak mint pillangó léteztem. Csak pillangó létem boldogságának voltam tudatában, és egyáltalán nem tudtam, hogy Zhuang Zi vagyok. Hamar felébredtem, és íme, most újra én magam vagyok. De most nem tudom, hogy akkor én egy ember voltam, aki azt álmodta, hogy pillangó, vagy most pillangó vagyok, aki azt álmodja, hogy ember.”
Zhuang Zi, a 4. században élt taoista filozófus álma talán az egyik leghíresebb álom a kínai kultúrában, még Szabó Lőrincet is megihlette, ebből született a Dsuang Dszi álma című költeménye. S bár ez az álom inkább egy filozófiai példázat a valóság és illúzió természetéről, jól mutatja, hogy az álom jelensége már régóta része az emberi lélek, természet vizsgálódásának.
Az emberiséget mindig is foglalkoztatta az álmok jelentése, de tudományosabb figyelmet itt nyugaton a 19. században a pszichoanalízis létrejöttével kapott csak az a jelenség, amit álomnak hívunk. Freud és Jung volt az úttörője az álomélet analizálásának, és ez a psziché működésének egy új területét nyitotta meg, melyben az álmok jelenségét főleg a tudatalatti működésének tulajdonították.
A kínai orvoslás viszont már több mint kétezer éve az orvoslás részének tekintette az álmok létezését, erről a kínai orvoslás egyik legrégebbi könyve, a Sárga Császár Belső könyve (Huang Di Nei Jing – kr. e. 3. sz.) ad leírást. Itt a hangsúly nem a psziché munkáján van, hiszen ez a freudi vagy jungi értelemben vett fogalom akkor még nem létezett. A kínai orvoslás az álmok minőségét, tartalmát az egyes szervkörök működéséhez köti, és az álom tartalma, motívumai alapján arra ad magyarázatot, hogy éppen melyik szerv működési köre billent ki az egyensúlyból.
Természetesen a kínaiak is tisztában voltak azzal, hogy többféle álom létezik, ezért a profetikus álmok, vagy tanítást hordozó álmok más kategóriát jelentenek.
Ezen kívül egy álom értelmezésénél sokféle körülményt kell figyelembe venni: kulturális, alkati, környezeti befolyásokat, azt, hogy milyen állapotban van az álmodó ébredéskor, ismétlődő, visszatérő motívumokról van-e szó, megelőzte-e valamilyen trauma vagy shock az álmot.
És természetesen vannak olyan álmok is, amiket nem kell vagy nem lehet értelmezni: az álomtöredékeket, félbeszakadt álmokat, az olyan álmokat, amiket nagy félelemérzet vagy veszélyérzet kísér, illetve ha fáradtan, gondterhelten feküdtünk le aludni.
Álljon itt a teljesség igénye nélkül egy rövid lista néhány álommotívumról és arról, hogy melyik szervkör egyensúlytalanságának megnyilvánulásai lehetnek a felsorolt témák.
És mielőtt összetörném a mítoszt, hogy az álmok a lélek üzenetei, szeretném hangsúlyozni, hogy a kínai orvoslás nem különíti el a testi, energetikai, lelki, mentális rétegeket egymástól. Ezért egy szerv működési körének diszharmóniája együtt jár egy lelki vagy mentális diszharmóniával is. Egy Máj Vér hiány például megfeleltethető egy alacsony önértékelésnek, így az a fajta határozatlanság, célvesztés, ami a Máj Vér hiánynál jellemző az álmokra, jól tükrözi azt a helyzetet, amikor valaki nem bízik saját magában és az értékeiben, ezért nem is tud egy megfelelő célt megfogalmazni, illetve elérni. Vagy ha a Tüdőhöz kapcsolódó motívumokat nézzük: a kínai orvoslásban a Tüdő egyik feladata a védelmi qi (Wei qi) biztosítása a külső kórokozókkal szemben, vagyis egyfajta immunvédelem biztosítása. Ennek a védelemnek azonban lelki síkon is működnie kell a személyiség integritását fenyegető információkkal vagy impulzusokkal szemben. Ha lelkileg lecsupaszítva és fegyvertelennek érezzük magunkat a külső támadásokkal szemben, az fizikai síkon is megnyilvánulhat a Tüdő qi alulműködésében, ami nem tudja megfelelően nyitni-zárni a pórusainkat sem lelkileg, sem fizikailag – így az álmaink azt a konfliktust fogják tükrözni, ami a személyiség különböző rétegeiben zajlik, és ez vagy fizikai vagy lelki, vagy bármely más síkon mutathat tüneteket.
És mi a helyzet azokkal, akik úgy gondolják, hogy nem álmodnak?
Mindenki álmodik, esténként nagyjából két órát álmodunk, csak maximum nem emlékszünk az álmunkra felébredéskor.
Egy ötrészes reflexió ötödik része életünk évszakairól, azok kihívásairól, tanulságairól, és arról, hogy hogyan segíthetnek minket az évszakok a kínai öt elem tan szerint
Egy ötrészes reflexió negyedik része életünk évszakairól, azok kihívásairól, tanulságairól, és arról, hogy hogyan segíthetnek minket az évszakok a kínai öt elem tan szerint
Egy ötrészes reflexió harmadik része életünk évszakairól, azok kihívásairól, tanulságairól, és arról, hogy hogyan segíthetnek minket az évszakok a kínai öt elem tan szerint
© Copyright 2022. Ortutay Romola e.v.