Milyen összefüggés van az evés és a gondolkodás között?

Milyen összefüggés van az evés és a gondolkodás között?

kínai orvoslás  /  2022. szeptember 30.

Biztosan sokan átéltük már egy bőséges vasárnapi ebéd után, hogy kellemesen elpilledtünk, vagy egyenesen leragadt a szemünk, és talán nem is tudtunk ellenállni a kísértésnek, hogy leheveredjünk egy kis időre. Ez az, amit egyszerűen csak „kajakómának” hívunk. Ezeket az epizódokat valószínűleg könnyen fel tudjuk idézni, viszont annál nehezebben tudatosulnak bennünk a mindennapos, ennél sokkal kevésbé intenzív „kajakóma” pillanatok. A kajakóma tünetek nemcsak a fej elnehezültség érzésével járnak, ide tartozik a koncentráció zavar, a fókuszálási képtelenség, figyelemzavar, hiperaktivitás, tompa agy, ködös gondolkodás, amikor képtelenek vagyunk egyről a kettőre jutni a gondolatok szintjén. A pedagógusok a legjobb szemtanúi és az elszenvedői is ennek a folyamatnak. A gyerekeknek elég csak egy futtában bekapott túrós bukta a szünetben, és ugrott a magyar óra vagy a fizika óra. Az egyébként okos és gyors felfogású gyerekekkel is nehezebbé válik a munka. Miért van ez így?

A kínai orvoslásban az emésztőrendszerünk nem csak a biológiai síkon dolgozik, hanem az érzelmi és mentális síkokon is. Nemcsak a bevitt táplálékot alakítja át, hanem a bennünk mozgó érzelmeket és mentális impulzusokat is, vagyis a gondolkodást is felügyeli. Ez olyan, mint egy mentális emésztőrendszer, ami befogadja a bevitt információkat, átdolgozza, majd kiválogatja a személy számára hasznos, tápláló információkat (ez a tanulás folyamata), a fel nem használhatóakat pedig küldi a kiválasztórendszer felé, hogy megszabadulhasson tőle (ez a felejtés vagy kirekesztés folyamata). Az emésztési folyamat fontos része a befogadás és átalakítás. Ha azonban blokkolódik a rendszer, ezek a folyamatok nem tudnak minden fázison végig menni, vagyis a bekerülő információ nem tud feldolgozódni, hanem törmelékként lebeg majd valahol a gondolati rendszerünkben feldolgozatlanul, számunkra táplálóan fel nem használható módon. Így nem fogjuk tudni más információkkal összekötni, és nem fogjuk tudni a megfelelő időben sem előhívni.

Az emésztőrendszer a kínai orvoslásban minden síkon a Föld elem működési körébe tartozik, vagyis a Középbe. A mentális folyamatokat az ún. Yi (ejtsd: ji) felügyeli, ez a Lép-Gyomor mentális aspektusa. Ez egy olyan funkciókör, mely biztosítja a koncentrálást, fókuszálást (vagyis a gondolatok középpontosítását), felelős a jelenlétért (a földeltségért), a figyelemért, a gondolkodásért, az információk tárolásáért, és a valóságérzékelésért is. Ezért ha a fizikai síkon megborul a Föld elem egyensúlya, tehát az emésztőrendszerünk meggyengül, a mentális síkon a Yi működése is zavart szenved. Ez valakinél csak koncentrációs zavarban nyilvánul meg, másoknál figyelemzavarban, megint másoknál tanulási nehézségben.

Ezért amikor egy rosszul összeállított, silány alapanyagokból álló ételt fogyasztunk, nemcsak az emésztőrendszerünk fog szenvedni. Ha kínai orvosi szemmel nézzük, ez a folyamat már nemcsak az inzulin küzdelméről szól, hanem a mentális síkon zajló csatáról is az eltompultság, figyelemvesztés, jelenlétvesztés mezején. És az ellenfél nemcsak az étel formájában megjelenő junk food, hanem bármilyen olyan információ, gondolat, mely nem a növekedésünket és táplálásunkat szolgálja, így mentális junk fooddá válik.

Mivel segíthetjük a mentális emésztési folyamatokat, vagyis a tanulást, koncentrálást, figyelmet?

Egy jól összeállított étrend nélkülözhetetlen a megfelelő gondolkodáshoz. A megfelelő étrend magában foglalja az étkezések ritmusát (rendszeres időközönkénti evés), a megfelelő alapanyagokból készült ételeket, a helyes kombinációt az ételek összeállításánál, a megfelelő körülmények között fogyasztott ételt (nyugalomban, ülve, nem tévézés vagy munka közben), az évszakhoz és alkathoz igazított táplálékok fogyasztását.

Ugyanez vonatkozik a tanulási folyamatra is. Az információknak megfelelő ritmusban kell érkezniük, tehát a jó működés érdekében érdemes szüneteket iktatni a tanulási folyamatba, hogy legyen idő megemészteni mentálisan az új információkat. Sajnos a mai világban az információáramlás hatalmas méreteket öltött, folyamatosan érnek minket a mentális impulzusok, ezért a Yi folyamatos munkának van kitéve. És ahogy minden dolgozó kimerül egy idő után a szünet nélküli munkában, a Yi is meggyengül a túlterhelésben. Ennek következményei lesznek a lelassult gondolkodás, tompa agy, tanulási nehézség, figyelemhiány.

Az információ minősége és tálalása meg kell, hogy feleljen a feldolgozó rendszer működésének. Ahogy az újszülöttnek is korai chilis babot adni az éretlen emésztőrendszere miatt, egy éretlen mentális struktúrának megterhelő lehet olyan információk feldolgozása, amelyekre még nem alkalmas az adott életkorban. Egy nehezebb étel feldolgozása több energiát igényel az emésztőrendszer részéről, és ha rendszeresen nehéz ételeknek tesszük ki, legyengül. A gondolkodással és tanulással ugyanez a helyzet. Túl sok információ, vagy túl nehéz információ egy idő után legyengíti a Yi-t, és ezáltal lelassul a gondolkodás és tanulás folyamata.

Az emésztési folyamat lényege a fizikai síkon, hogy a bevitt táplálékból kiválasztott esszencia a vérünkké váljon. Ugyanez vonatkozik a mentális síkra is: a bejövő információknak az átalakítási folyamat végén kompetenciává kell válniuk – ez a tanulási folyamat (a mentális feldolgozás és átalakítás) lényege.

Támogassuk tehát a Föld elem ételeivel az emésztőrendszer felől a gondolkodási folyamatokat, hogy tanulhassunk a felénk áradó információkból és helyzetekből, és hogy jelen lehessünk éber figyelemmel az életünkben. És hagyjuk néha pihenni a bennünk működő Yi-t, kapcsoljuk ki a telefont, és csak üljünk csendben a természetben, és ne értékeljünk ki semmit, amit éppen látunk vagy érzünk.

  • Ortutay Romola

    természetgyógyász, akupresszőr, alternatív mozgás-és masszázsterapeuta, transz-relaxációs instruktor, légzés tréner, alternatív ayurvéda mentor

További bejegyzések

    • Filozófia
    • 2025.02.04.

    Életünk évszakai - ŐSZ

    Egy ötrészes reflexió ötödik része életünk évszakairól, azok kihívásairól, tanulságairól, és arról, hogy hogyan segíthetnek minket az évszakok a kínai öt elem tan szerint

    • Filozófia
    • 2025.01.31.

    Éltünk évszakai - NYÁRUTÓ

    Egy ötrészes reflexió negyedik része életünk évszakairól, azok kihívásairól, tanulságairól, és arról, hogy hogyan segíthetnek minket az évszakok a kínai öt elem tan szerint

    • Filozófia
    • 2025.01.28.

    Életünk évszakai - NYÁR

    Egy ötrészes reflexió harmadik része életünk évszakairól, azok kihívásairól, tanulságairól, és arról, hogy hogyan segíthetnek minket az évszakok a kínai öt elem tan szerint